2012-12-08

Nortasuna edo marketinaren arrakasta




Atentzioa eman zidan bat-batean. Zerbaitek altxarazi zidan burua azkar batean, eta tentuz begiratu nion iragarki hari. Estreinakoz, ezin asmatuz ari nintzen zeren mesedetan zegoen egina spot-a. Hantxe ni, inkognita noiz argituko zain, begi zabal, detaile guztiak presaz jasoz, dozena bat laranja beso artean eusteko egin behar den ariketaren gisakoa eginez.

Gauza ugari hausnartzeko. Hitz potolo bat pseudo-dokumental hark. Nortasuna. Ufff! Zer demontre da hori?

Euskaldunak ez du fast food-a maite, gutxi hitz egitearen zale da, ez ditu bi koadrila izaten, ez eta milaka lagun ere interneten, ez zaio markatutako bideari segitzea gustatzen, zail egiten zaio sentitzen duena adieraztea... Horiek, llaburki, iragarkiaren mezuak; euskaldunon nortasun markak Kelerren ustez.
Garagardoaren izaera eta nortasuna gailendu nahi izan da (kanpainaren hitzetan) euskaldunenarekin duen antzarekin lotuz. Litekeena da, herri honetan bertako eta ohiturazko jana maiteago izatea beste edozeinetan baino gehiago; badaiteke, bai, hemengo jendeak “aho-neurria” gustuko izatea hizketarako orduan; etab., etab. Baina batzuetan, nortasunaz ari garela, garena baino, izan nahiko genukeena definitzeko joera dugula iruditzen zait. Eta normalean, (adibidez kanpotarrekin) badirudi denak ere ados xamar izaten garela gure burua aurkezteko garaian, baina gero, egiatan, ez dakit hain puruak (hala esan badaiteke) garen gure egunerokoan.
Horrek, nahi ala ez, identifikazio bat markatzearen beharra erakusten du, norena eta hain justu, izatea (eta harekin batera nortasuna) berez eta legez onartzen ez zaion herri batena. Eta esan behar dut ulertzen dudala, bete-betean, gure nahaste hori, tartean ere administrazioaren eskuak (eta gizarte eta kultura politikek) lan handia egiten dutelako horren kaltetan.

Norbanakoaren zein taldearen nortasuna beharrezkoak ditugu, bere-berea du edozein pertsonak; badaki psikologoak, badaki politologoak. Nortasunak, gainera, lotura zuzena du baita ekonomiarekin ere, eta aipa dezagun futbola adibide garbitzat (Espainiak bere selekzioarekin maisuki erakutsia). Honela, nortasuna identifikazio gisa ulertu beharko genuke, eta beti badira tokiak edo garaiak tresna hau areagotzeko beharra dutenak.

Keler, Alemaniako Kutz anaiek sortua omen da 1890ean, Donostian, baina urteen bueltan kanpoko enpresa handiagoek beretu dute eta antza denez, gaur gutxi xamar du bertakotik. Iragarkia, aditzera eman denez, Euskal Herrian bakarrik zabaldu dute, nonbait hemengotarrei omenaldia egiteko asmoz, bai eta bere sorterriari ere.

Zentzu batean, herria bera aintzat hartu izana esker dakieke. Iragarki txukuna da, mailazkoa, duina. Aitzinetik egin izan dituzte beste makina bat, beti erreferente hurbilak hautatuz (euskal futbol taldeak, euskal aktore ezagunak, bertako paisaiak eta tokiak, musika propioa...). Baina sakonean, betiko topikoak beste jantzi batekin ez ote ditugun aurkezten da nire zalantza (txalaparta, pilota... Oraingoan ukitu modernoa surfarekin emanik, hori bai). Sentsazio samin-goxoa dut. Nortasuna, badakigu, ez da bakarrik txapela, lauburua eta irrintzia. Baina batzuetan, bistatik galtzen dugu topikoen arriskua, izan ere... euskal jai batez gozatzeko nahita ez jantzi behar ote ditugu abarkak?